torsdag den 10. november 2016

Rochefort 10

Hvornår er en øl verdens bedste øl? Det kan diskuteres mangt og længe, men én af dem, der ofte omtales i denne kategori, er belgiske Rochefort 10. Ofte sammen med Westvleteren 12.

Jeg har smagt den en del gange, og igen forleden. Og i førnævnte kategori, står den også som én af mine favoritter. Og jeg hylder den højere end den sagnomspundne fra Westvleteren. Alene af den grund, at den ofte koster en tredje- eller fjerdedel af sin belgiske kollega, og øllen er på samme niveau. Synes jeg!

Der er tale om en Quadrupel på 11,3%, og foruden smæk på alkoholen, er der det også på smagen. Der er tørrede frugter, sødme og bitterhed i en skøn forening, og på en meget velafbalanceret måde.

Den er ganske fyldig og tung, hvilket gør den til en rigtig nydeøl. De gange, jeg har haft den i huset, har jeg overvejet at lagre den, men det er endnu ikke lykkedes.

En øl fra den øverste hylde, hvilket også gør sig gældende for de to andre fra Rochefort - 6 og 8. Begge er noget lettere i styrke, men ikke i smag.

Øllen blev købt i Thirion på Christianshavn.

Skål!

Ingen kommentarer: