mandag den 31. oktober 2016

Månedens koncerter

Denne måned har, for mit vedkommende, budt på tre koncerter. The Cure i Forum, Seasick Steve i Store Vega og senest Bat For Lashes samme sted.

Modsat andre af årets koncerter, har jeg ikke skrevet om dissse i dette forum. Først var tiden ikke rigtigt til det, og dernæst gik undervejs op for mig, at jeg ret beset nød koncerten mere, når jeg ikke undervejs stod og skrev min "anmeldelse" inde i hovedet. Og især under den seneste, hvor der samtidig var forbud mod brug af mobiltelefon under koncerten.

Et befriende initiativ fra bandets side, hvor musikken og selve oplevelsen kom i centrum. Forbuddet var næppe årsagen, men samtidig var salen nærmest klinisk renset for de evindelige snakkehoveder. Snakkehoveder, der fik en røffel med på vejen, da Seasisk Steve spillede i Vega!

Jeg har for ofte oplevet, at publikum havde mere travlt med at tale om dagens og ugens begivenheder, den uduelige kæreste og lækre kollega, samt optage slørede videoer, knipse billeder i mulige og umulige vinkler og tage koncertselfies. Jeg har selv været FOR aktiv med min smartphone, og det har taget fokus fra det, jeg dukkede op for - nemlig at opleve en kunstner, et band, spille sine sange og underholde sit publikum.

Og dette gjorde især Seasick Steve og Bat For Lashes. Steve med sin ru stemme, hjemmelavede guitarer og røvershistorier. Bat For Lashes med sin engleagtige stemme og smukke og rørende sange. The Cure skuffede derimod. Jeg blev ikke fanget, og det blev for tamt og ensformigt. Dog med meget smukke øjeblikke undervejs.

De næste koncerter bliver tre gange Kent, der p.t. er på afskedsturne. Jeg siger farvel og tak i Malmö, Aarhus og København. Dem skriver så jeg givetvis et-eller-andet om, men den tid, den sorg.....

Ingen kommentarer: