tirsdag den 9. august 2016

Double Black Mash

Én af de mere sagnomspundne øl, er Double Black Mash fra Amager Bryghus, hvor mangt en ølblogger har skrevet om øllen. 

Indtil forleden, havde jeg ikke smagt den før, men forventningerne var høje. Dels grundet omtalen, dels grundet, at jeg ved, at Amager Bryghus er blandt landets mest interessante og bedste bryghuse. Og meget sjældent skuffer de - hvis nogensinde.

Vi har at gøre med en imperial stout på 12%. Så det er en heftig sag, og på etiketten skriver de "Tag noget godt – og gør det endnu bedre". Det lykkes - i hvert fald i min optik, og Double Black Mash skriver sig ind blandt de absolut bedste imperial stouts.

Smagsoplevelsen er meget intens - øllens fyldighed, smagen af chokolade og rosiner og snerten af bitterhed. Det hele giver en voldsom smagseksplosion, der varer længe ved. Det samme gør øllen, for du kan kun tage en lille tår ad gangen. Til sidst dukker bid fra den høje alkoholprocent op, men det klæder den, for dermed smager du også, at det er en stærk øl, du har med at gøre. Uden, at den er sprittet!

Med andre ord, er det også en rigtig nydeøl. Min eneste fortrydelse er, at jeg kun købte én flaske, men en dag lærer jeg det vel! Det kunne i hvert fald være interessant at smage den efter nogle års lagring.

Øllen blev købt hos Boxbeers.

Skål!

Ingen kommentarer: