onsdag den 1. juni 2016

Stafet For Livet

I weekenden deltog jeg i Stafet For Livet i Byparken i Roskilde. Det var arrangeret af Kræftens Bekæmpelse, og som der skrives på hjemmesiden for arrangementet, så er "Stafet For Livet et døgn, hvor vi sætter fokus på kræftsagen, kæmper sammen og fejrer livet. Det er en anledning til at mindes dem, vi har mistet, og give håb til dem, der kæmper. Stafet For Livet er fællesskab, oplysning og indsamling i kampen mod kræft. Det sker gennem oplysning, aktiviteter og underholdning".

Arrangementet holdes landet over i løbet af de kommende måneder, og det var første gang, at jeg deltog. Jeg var en del af Team Hope, hvor vi var 20-25 deltagere. 


Jeg kendte forinden ikke meget til arrangementet, men da jeg fik en Facebook-invitation tænkte jeg, at det kunne være en god måde at være sammen med andre mennesker på, møde nye mennesker, være aktiv og samtidig støtte kampen mod den forpulede kræft.


Det fortrød jeg ikke, og arrangementet vil længe være en del af mig. Jeg var med stort set hele døgnet - fraset fire timer, hvor jeg var til koncert på Frederiksberg - og det med timer med livsbekræftelse, glæde, sammenhold, aktivitet og eftertænksomhed.


Vi landede tids nok til at være med, da stafetten blev skudt i gang - det med personlige historier om kræftramte, og en hyldest til stafettens fightere - dem, der kæmper eller har kæmpet mod kræften.


De forskellige hold blev også præsenteret, herunder hvorfor netop det deltog, og holdets kampråb blev råbt ud. Vores var "Vi gør en forskel". Anette Fog, vores holdkaptajn, havde sammen med nogle hjælpere sørget for telt, frugt, vand, kaffe, kage og så videre, så vi kunne holde os friske og samtidig have et sted at være, når vi ikke var ude på ruten. For en del af stafetten er også, at mindst én fra holdet er ude på ruten hele tiden.


Der var en lille rute, der gik rundt om selve pladsen, samt en længere, der gik gennem Byparken. Og du bestemte selv om du gik eller løb. Og hvor langt. Men det var ikke en konkurrence om, hvem der kunne gå eller løbe længst. Nej, fokus var på sammenhold og kampen mod kræften.


Lysceremonien er i gang
Gennem de 24 timer var der underholdning på scenen, ligesom du kunne få yderligere information om kampen mod kræften og hvordan du kan forebygge. 

Kl. 22.00 blev der så kaldt til pause, for at give plads til en smuk og rørende lysceremoni - med taler, sang og lysposer dedikerede til nogle, man savner og/eller tænker på. Rørende at se og mærke så mange mennesker samlet om det samme.

Jeg kunne skrive mangt og meget mere om arrangementet, men ordene rækker alligevel ikke. Det, der for mig står tilbage, er selve det livsbekræftende i arrangementet. Det at være sammen med andre mennesker om noget større og med et fælles formål, der rækker udover dig selv. Opleve sygdomsramte mennesker, der med ord og handling viser, at deres sygdom fandeme ikke skal få dem ned med nakken, men i stedet griber de og lever livet. Og hvor du blev mindet om, hvor let det er at give op og sidde derhjemme som en døgenigt.

Datoen for næste års arrangement i Roskilde er allerede på plads - 10.-11. juni, og jeg er allerede meldt klar til endnu en tørn for Team Hope.

Læs eventuelt mere lige her https://www.stafetforlivet.dk/ - også om kommende aktiviteter.

Tak til Kjeld, Anette, Henrik, Lisbeth og alle de andre for et fantastisk og minderigt arrangement.

Ingen kommentarer: