mandag den 30. maj 2016

Ukendt Under Andet Navn i Møstings Hus

Henrik Olesen i front,
mens Niclas Tange og Troels Bech bakker op.
Som jeg skrev lige her, har Ukendt Under Andet Navn med Ingen Hunde Hyler Her begået årets hidtil bedste danske album. Og med det i bagagen gæstede de lørdag eftermiddag Møstings Hus på Frederiksberg, hvor jeg også var at finde blandt publikum.

Det var så tredje gang, at jeg oplevede dem live. Og min første koncert i de endog meget hyggelige rammer i Møstings Hus.


Der var plads til knapt 50 i lokalet, og de fremmødte fik en meget fin koncert, hvor vi fik 20 sange over de 100 minutter, koncerten varede - inklusive en kort pause.

Kapelmester med videre, Henrik Olesen, havde selv arrangeret hele koncerten, og mødte også gæsterne i døren. Så var den hjertelige atmosfære lagt, og den fortsatte koncerten igennem. Der blev fortalt anekdoter om sangenes tilbliven med videre.

Line-uppet var det samme som på plade og ved de tidligere koncerter. Niclas Tange (trommer) og Troels Bech (bas med videre) lagde en fin melodibund, og det i perfekt samspil med de øvrige. Nils Grøndahl fyldte ud med violin, sav med videre, og det giver sangene kant og intimitet. Og hiver i gåsehuden. Det samme gør Solveig Sandnes' vokal - fortsat én af kongerigets smukkeste vokaler. Bild og intens på én og samme gang.

I centrum står naturligvis Henrik Olesen. Igen beviste han, at han er én af landets bedste musikmagere, og hans fnuglette popsange fik nyt og stort liv på en livescene. Samtidig synes jeg, at hans vokal bliver bedre og bedre. Det siger ikke så lidt.

Vi kom fint igennem Ukendt Under Andet Navns bagkatalog, men også med afstikkere til Olesens fortid i Greene og Olesen-Olesen - det blev blandt andet til et behageligt genhør med Sommerferie, Zimmerroom. Og med en god blanding af up-tempo og mere stille sange. Jeg vil ikke fremhæve nogle sange på bekostning af andre, for koncerten var meget helstøbt, og det afsluttende, lange bifald var mere end fortjent.

Må Ukendt Under Andet Navn snart nå ud til et større publikum. De fortjener det - det gør publikum også, for bandet er blandt noget af det bedste, andedammen har at byde på.

Så 6 ud af 6 stjerner, og tak til Henrik Olesen og resten af bandet for en smuk eftermiddag på Frederiksberg.

Næste koncert bliver, for mit vedkommende, Muse, der 8. juni blæser taget af Forum i København. Inden da når jeg også lige Tiësto, der spiller op i Tivoli på fredag.

Ingen kommentarer: