onsdag den 18. maj 2016

Choir Of Young Believers på Forbrændingen

Jeg kender ikke så meget til danske Choir Of Young Believers, men da de i efteråret 2015 udsender Jeg Ser Dig, bliver jeg fanget. Især af den nærmest triphop-lignende musik og Jannis Noya Makrigiannis melankolske og hypnotiske vokal. Denne stil fortsatte på det album, Grasque, de udsendte.

Og med det i bagagen er de nu på turné, og lørdag aften ramte de Forbrændingen i Albertslund. Foruden at være min første koncert med bandet, var det også mit første besøg på dét spillested.

Men ingen af delene bliver de sidste. Forbrændingen viste sig at være et meget hyggeligt spillested, og med en meget fin lyd. Endnu et bevis på, at der findes mange gode spillesteder uden for København.

Og bandet kvitterede med en smuk og intens koncertoplevelse. Allerede inden, at de gik på, var vi kommet i den rette stemning, hvor Intimacy, der består af flere medlemmer af Choir Of Young Believers, havde leveret god opvarmning. Et band, jeg gerne hører mere til.

Kl. 22.00 gik Choir Of Young Believers så på, og de tog os gennem deres seneste album. Den melankolske stemning, der er på albummet, tog de med på scenen, og lod den forplante sig i publikum. Synths og triphop-lignende trommer lagde lydtæppet bag Makrigiannis vokal, der var knivskarp og tilbagelænet på én og samme gang.

De gjorde det ikke sværere end det er, og det var tydeligt, at de nød at stå på scenen, men publikum var også meget lydhøre. Koncerten stod nærmest konceptuelt, hvor mange af sangene gled ind i hinanden, og fulgte samme afdæmpede tempo. Men alligevel stak nogle ud mere end andre - især den afsluttende Gamma Moth og førnævnte Jeg Ser Dig, der sparkede benene væk under mig.

Tak til Lisbeth for at invitere mig med. Tak til Choir Of Young Believers for en fin og inderlig koncert. Vi ses måske igen på årets Roskilde.

Næste koncert bliver, for mit vedkommende, med Ukendt Under Andet Navn næste lørdag i København. En koncert, jeg ser meget frem til.


Ingen kommentarer: