torsdag den 10. marts 2016

Ingen Hunde Hyler Her

Gennem de seneste cirka 25 år, er Henrik Olesen én af de kunstnere, jeg har lyttet mest til. Først i Greene og Olesen-Olesen, begge sammen med broderen, Peter, og nu i sit eget band, Ukendt Under Andet Navn.

De er nu klar med et nyt album, Ingen Hunde Hyler Her. Det fortsætter i sporet fra forgængeren, 
Glade dage i St. Vemod. Det er minimalistisk, poppet, drømmende og satans ørehængende, og Olesen understreger endnu en gang, at han er blandt landets fineste og bedste musiksnedkere.


Olesen er den klare frontfigur, både musikalsk og vokalmæssigt, men der gives god plads til blandt andet Nils Gröndahls violin, der klæder sangene vældigt meget. Og selv om, at sangene er meget minimalistiske, er de også med fylde og dybde.

Og endnu en gang fungerer vokalsamarbejdet med Solveig Sandnes perfekt, og giver sangene en luftighed og blidhed, der klæder dem - meget. Jeg har skrevet det før, men hvor ville jeg dog ønske, at hun lavede nogle flere plader, for hun har én af landets smukkeste sangstemmer.

De 12 sange, albummet rummer, er skruet og hænger godt sammen. Jeg er normalt ikke specielt begejstret for instrumentalnumre, men dem, der er på albummet, har Olesen formået at skære helvedes godt og fængende, og som perfekte overgange mellem de mere "almindelige" sange.

Højdepunkterne er, for mit vedkommende, Sukker efter regn, Han er kunstner og Du drømmer sange, men ret beset holder alle sangene et meget højt niveau. Som et kuriosum, har Olesen også inkluderet den 30 år gamle Welcome to my life, der både stikker ud i forhold til det øvrige materiale, men alligevel passer den fint ind.

Med andre ord, så har Henrik Olesen med begået årets hidtil bedste danske album. Og jeg glæder mig til at høre sangene live!

Jeg runder af med en smagsprøve fra albummet:


Ingen kommentarer: