lørdag den 9. maj 2015

Et besøg på BrewDog i Stockholm

Da jeg for et par år siden var i Edinburgh med Ølklubben blev BrewDogs lokale bar besøgt flere gange. Allerede den gang havde bryggeriet flere barer rundt om i verden, og flere er siden kommet til. Blandt andet i Stockholm, og den bar besøgte jeg forleden, hvor jeg var nogle dage i byen i forbindelse med mit arbejde.

I lighed med Edinburgh ligger baren ikke i et typisk "gå-i-byen"-kvarter, men alligevel fortsat tæt på centrum. Baren er i to etager, og meget enkelt og nærmest industrielt indrettet, med stål, rå vægge med videre.

Baren byder på cirka 20 fadølshaner og et ganske imponerende flaskeudvalg. På hanerne fylder, naturligt nok, bryggeriets eget øl godt op, men også et par danske og svenske bryggerier har sneget sig ind, som blandt andet To Øl og Omnipollo.

Prisniveauet for fadøllet er, set med svenske briller, ganske rimeligt, hvor du giver mellem 60 og 100 svenske kroner for 30-40 cl. Dem i den dyre ende var primært små eller sjældne bryg.

Der var også mulighed for mad, men det sprang jeg over.

Betjeningen var imødekommende og effektiv, hvor du fik råd og vejledning, hvis du havde behov for det. Øllet blev i øvrigt skænket i bryggeriets egne glas.

Jeg lagde vejen forbi onsdag aften, og her var stedet mere end velbesøgt, hvor det var proppet til sidste barstol. Og med en god blanding af ølnørder og almindelige nysgerrige.

Selv fik jeg smagt tre forskellige øl:
  • BrewDog - IPA is dead (Mandarin). En frisk og humlet IPA på 7,2%
  • Omnipollo - Hypnopompa. En satans god imperial stout på 11%
  • Beerbliotek - Wheat Wine. En sødlig og krydret barley wine på 9,1%
Alt i alt er BrewDogs bar i Stockholm endnu en understregning af, at byen byder på mangt et godt ølsted, og for også den ølinteresserede absolut et besøg værd.

Skål!

Ingen kommentarer: