lørdag den 25. april 2015

Skovens Hemmelighed

For et par måneder siden fik min lejrfælle fra Roskilde Festival, Jon Rex Laugen, sin forfatterdebut, hvor Skovens Hemmelighed blev smidt på gaden.

Jon skrev, at det var en gyser og hvor målgruppen var 10-15 år. Nu er jeg 47 år og er ikke meget til gysere, men valgte alligevel at købe to eksemplarer. Et til gave og et til egen hylde.

Sidstnævnte er nu blevet læst, og det til endog meget stor fornøjelse.

I bogen følger vi Sebastian og Nadia, der oplever deres livs eventyr i Nadias hjemby i det "mørke" Jylland. Romanens centrum er "skovens hemmelighed", men Jon får også på fineste vis, viklet historier om børns forhold til hinanden og de voksne ind i bogen. Og det med lige dele spænding, hvor nakkehårene rejser sig, og steder, hvor du hulker af grin. Og Jon formår at holde spændingen lige til sidste side.

Jeg skal ikke afsløre for meget, men undervejs tager bogen mange overraskende drejninger, og holder læseren fanget gennem alle siderne.

Hvad angår sproget og tonen, tænker jeg, at børne- og ungdomsforfattere snildt kan falde i den fælde, hvor tonen enten bliver for barnlig eller for påtaget. Men den fælde undgår Jon, hvor han taler gennem hovedpersonerne, og får skabt nogle sympatiske unge mennesker. Og mon ikke, at mange i den egentlige målgruppe vil spejle sig i dem, og synes de er seje og spændende?!

Undervejs faldt mine egne tanker tilbage på nogle af de bøger, jeg selv læste, da jeg var 10-15 år; De tre detektiver, Jan-, Kim- og De 5-bøgerne med videre, og som også har eventyrlystne børn, som omdrejningspunktet.

Hermed anbefalet og bogen kan købes lige her.

Jon har allerede løftet sløret for sin næste roman, der skulle komme til efteråret. Om det er en fortsættelse af Skovens Hemmelighed eller en selvstændig historie må tiden vise. Men jeg glæder mig allerede til at læse den.

Ingen kommentarer: