lørdag den 7. februar 2015

Løbetræning med RIMO

DGI Crossløb i Hedeland
I forbindelse med min beslutning om "Et marathon i 2015" besluttede jeg også, at jeg ville melde mig ind i den lokale løbeklub, RIMO. Min ene niece og hendes kæreste, Stine og Benjamin, havde længe opfordret mig til at træne med, men jeg har egentligt altid foretrukket at træne alene - så kan du selv bestemme tempo, distance, hvornår der skal trænes med videre.

Men jeg besluttede at give det en chance, og det har jeg ikke fortrudt. Faktisk synes jeg nu, at det er liiiidt kedeligt at træne alene. Jeg har derfor de seneste måneder, og med ujævne mellemrum, deltaget i RIMOs faste løbetræning om onsdagen.

Vi mødes kl. 19.00, og deles så ind i de faste hold, der er afstemt tempo, distance og løbeerfaring med videre. Hvert hold har 1-2 holdledere, der leder løberne rundt i Ringsted, sætter tempoet, motiverer med videre. Selv løber jeg p.t. med Hold 4, der rammer 10-11 km. på den time, træningen varer.

Det er også det største hold, og de to faste holdledere, Ib og Brian, er rigtig gode til at variere ruterne - forskellige ruter, flad/kuperet og så videre - og tempoet, hvor der også hver gang lægges en række tempoløb/intervalløb ind, så vi også bliver udfordret og presset.

Onsdags-træningen bliver desuden suppleret med søndagstræning i Bidstrup-skovene, og efter nogenlunde samme koncept, som om onsdagen.

Noget af det andet, jeg også kan lide ved træningen, er det sociale element. Stemningen er høj og selvom løb er en individuel sport, løber vi også sammen. Det betyder blandt andet, at dem, der ligger forrest/løber hurtigst ofte bliver sendt tilbage for at hente de andre. Det giver også følelsen af, at vi løber som et hold.

Træningen er også med til at holde fast i én, for det er nogle gange lidt lettere at komme afsted, når du ved, at der er andre at løbe med - også selvom det skulle være bidende koldt eller øse ned.

Medlemsskabet har betydet, at jeg har deltaget i DGI Crossløb. Dog kun de to sidste afdelinger i henholdsvis Hedeland ved Roskilde og i Kalundborg. To hårde afdelinger, med mudder, smalle skovstier, umulige bakker og så videre. Hårdt, men også fedt.

Så alt i alt har jeg ikke fortrudt mit valg, og ser hver gang frem til onsdagens træning fra hallerne i Ringsted.

Ingen kommentarer: