onsdag den 18. februar 2015

Et smut i Kiel

Et lille udsnit af havne-promenaden
Lørdag morgen kl. 07.00 troppede Per Fixen, Preben Knudsen og Prebens søn, Stefan, op på min adresse. Og det var for at samle mig op forud for en fodbold-smuttur til Tyskland, nærmere bestemt Kiel.

Målet for turen var kampen mellem 
Holstein Kiel mod Dynamo Dresden i den tyske 3. division , og programmet skulle naturligvis suppleres med kolde øl, schnitzel, currywurst, hygge og almindelig afslapning. Og det program holdt stik!

Jeg har før været i Kiel. Det var i begyndelsen af 80'erne og sammen med mine forældre, og det var meget lidt, jeg huskede fra byen. Byen er ganske hyggelig, med en lang og imponerende havne-/strandpromenade, der ganske givet lokker mange til, når temperaturerne er højere end hvad tilfældet var i weekenden.

Bymidten bærer præg af, at byen blev sønderbombet under 2. verdenskrig, så det er begrænset, hvad der er af seværdigheder - hvis man tænker på gamle bygninger med videre.

Kiel byder også på flere hyggelige vandingssteder, som blandt andet Kieler Brauerei, hvor vi nød nogle gode schnitzler, der blev skyllet ned med stedets eget øl.

Holstein Kiel-Dynamo Dresden
Der varmes op med Warsteiner Pilsner og Currywurst
Holstein-Stadion viste sig også at være ganske hyggelig, og den stemning, man kender fra de de store tyske stadions var også at finde her - bare i lidt mindre målestok.

Stemningen blev skabt af de knapt 7000 tilskuere, som valgte at troppe op, og de/vi blev vidner til en begivenhedsrig kamp, hvor der skete meget, men også hvor spillerne spillede hurtigere og ville mere end hvad evnerne rakte til. 

Men niveauet matchede snildt mangt en superligakamp. Der var også på Kiels hold dansk isæt i form af Mikkel Vendelbo, der tidligere har gjort sig i Esbjerg, som ham holdte vi ekstra øje med. Kampen endte, fuldt fortjent, 1-0 til hjemmeholdet.

Både på såvel ud- som hjemturen blev der også handlet lidt ind. Blandt andet øl fra Duckstein og Maisel, og dem glæder jeg mig til at smage.

Men alt i alt en fin tur, med godt vejr, fodbold, fine oplevelser og godt og sjovt selskab. Næste planlagte udlandstur er for mit vedkommende Dublin til august, sammen med Ølklubben. Men måske en tur mere sniger sig ind inden da.....

Ingen kommentarer: