mandag den 5. januar 2015

Talk Talk - og den forbandede koncert

Selvom jeg de seneste 30 år har gået til rigtig mange koncerter, er der også rigtig mange, jeg ærgrer mig over, at jeg er gået glip af. Men den, der står øverst på min liste, fandt sted 16. august 1986 i Valby-Parken, hvor New Order, Depeche Mode og Talk Talk stod på plakaten.

Jeg husker ikke i dag, hvorfor jeg ikke kom af sted. Jeg var allerede på det tidspunkt en stor fan af Depeche Mode, ligesom New Order og Talk Talk blev lyttet meget på ungdomsværelset. Siden da har jeg dog oplevet New Order én gang og Depeche Mode 7 gange. Men Talk Talk nåede jeg aldrig - desværre.

Men en måned forinden koncerten i Valby, spiller bandet i Montreux i Schweiz. Den koncert blev heldigvis foreviget og sendt på DVD i 2008. Flere af sangene fra den er også at finde på Youtube, og det er én af de koncertoptagelser, jeg ofte vender tilbage til, når jeg zapper rundt "derinde".

Hovedvægten er lagt på det album, de udsendte det år, The colour of spring, og med afstikkere til især forgængeren, It's my life.

Og når jeg i dag genser dele af koncerten, forbander jeg mig selv endnu mere, at jeg ikke var at finde i Valby-Parken den aften, de spillede der. Bandet spiller overlegent, og forsangeren Mark Hollis synger med en så gribende inderlighed, at de 87 minutter er en lang gåsehudsfremkaldende koncert. Som i nedenstående, hvor han glider længere og længere væk i sangen og sig selv, mens man selv kun kan sidde måbende tilbage. Det bliver næsten ikke smukkere!

Talk Talk er desværre ikke mere, men deres musik vil leve forevigt, og jeg er sikker på, at dem, der har haft muligheden for at opleve dem live, vil have den oplevelse indprentet resten af deres liv.


Ingen kommentarer: