mandag den 3. november 2014

Øl i det svenske

Et kig ind i Söder om Småland 
Kenn fra Øllogen og jeg har længe talt om, at vi en dag skulle besøge det svenske Systembolaget - blandt andet fordi, at rygtet vil, at deres ølvalg er ganske imponerende og priserne absolut konkurrencedygtige, set med danske briller.

Indtil fredag var det blevet ved snakken, men nu måtte vi af sted. En af mine kolleger, Jens, bor i byen, så han stak mig et par anbefalinger. Både hvad angår, hvilken Systembolaget, der er den bedste, og gode ølsteder i byen.

Af sidstnævnte nåede vi et sted, men hvilket et! Söder om Småland ligger cirka 30 minutters gang fra centralstationen, men er absolut turen værd. Hyggeligt inderettet i klassisk skandinavisk stil, med træ over det hele. 

Ølkortet er ganske overskueligt, men meget interessant. Der bydes på 10 forskellige øl fra hane og 10 forskellige på flaske. Udvalget er nøje udvalgt blandt svenske og udenlandske bryggerier, og de fem, vi smagte var alle i den meget gode ende. Blandt andet en Winter Sour Ale fra det schweiziske bryggeri, Troi Dames, og en IPA fra det for os komplet ukendte, men meget spændende svenske bryggeri, South Plains.

Betjeningen var også i top, hvor der blev fortalt om øllet, spurgt til, hvad vi syntes om det med videre. Øllet blev skænket i glas med lang stilk, hvilket var en god finte, da det gav god mulighed for også at nyde synet af øllet.


Verdens bedste øl er klar til at blive skænket op
Stedet skulle efter sigende også byde på god mad, men maden sprang vi over, for vi skulle nå Systembolaget inden, at de lukkede kl. 19. Men inden, at vi sprang af sted, rundede vi af med en øl, der ikke stod på kortet - nemlig en Westvleteren 12, der ofte kåres som verdens bedste øl. Med rette, og en rigtig god måde at runde et godt besøg af på!

Jens havde anbefalet Systembolaget Hansa, og det viste sig også at være en god anbefaling. Udvalget var imponerende og prisniveauet langt under, hvad vi ser på specialøl i andedammen. Jeg fandt ikke helt ud af systemet på hylderne - udover, at der var en afdeling med små partier og så resten. Kenn og jeg flåede nærmest i flæng, men også med omhu, ned fra hylderne. Primært svensk og amerikansk øl. Her blev det til kendte, men især ukendte bryggerier, og min egen regning for 19 øl landede på omkring 800 svenske kroner. Jeg er sikker på, at jeg har fået megen værdi for pengene!

Kl. 19.15 hoppede vi så på toget, og 1 time og 24 minutter senere stod jeg på Ringsted station. Så det er også nemt og hurtigt at komme til og fra Malmö. Det var vi glade for, for turen skal helt sikkert gentage sig i løbet af 2015. Måske vi til den tid også får mulighed for at se lidt af byen. Fredagen var nemlig præget af regn og tåge, så det hele foregik på raske fjed gennem byens gader og strøg.

Alt i alt en rigtig god dag, der også beviste, at der også i det svenske er meget godt øl.

Skål!

Ingen kommentarer: