torsdag den 25. september 2014

Sinful Brother

Da ølbølgen for en 10-12 år siden for alvor begyndte at skylle ind over andedammen, var Ølfabrikken blandt de ypperste mikrobryggrier i landet. De var innovative, udfordrende og produktive, og leverede mange spændende øl - til stor glæde for ganerne og smagsløgene.

Bryggeriet er dog ikke mere - eller det vil sige, at det hænder, at du i supermarkederne kan støde på deres pilsner, pale ale og porter, der i dag bliver brygget hos Harboe. Harboe, der netop overtog resterne af Gourmetbryggeriet, der tidligere havde overtaget dele af Ølfabrikken. Det er en skam, for deres øl står fortsat som noget af det bedste, danske mikrobryggerier har budt på.

Jeg havde, indtil sidste uge, dog en enkelt flaske tilbage fra dem, nemlig deres Sinful Brother. Den har stået i skabet i 6-7 år, men nu skulle det være.

Sinful Brother er en belgisk inspireret Quadruple på hele 13,3%. Lagringen af den havde dog gjort, at den nu nok var nogle procenter højere. Jeg husker øllen, som værende tung, fyldig og ganske sødlig, men årene havde gjort den mere flad og portvinsagtig. Men fortsat med en sødlig og krydret eftersmag. Skummet var helt væk, men i stedet kunne jeg nyde duften af blomme. Og så smagte den fortrinligt, og de mange procenter gav en dejlig rus mens, at jeg nød et par afsnit af Prison Break på Netflix!

Det eneste, der ærgrer mig er, at det var den sidste øl, jeg havde stående fra Ølfabrikken.

Skål!

Ingen kommentarer: