søndag den 13. juli 2014

Midtfyns Wit og Dark Wheat

For et par måneder siden åbnede Stakladen her i Ringsted. En slags torvehal, hvor du kan købe frugt og grønt, mejeri- og kødvarer, delikatesser med videre. Et meget spændende projekt, jeg håber vil lykkes og som forhåbentligt kan give lidt mere liv i bymidten.

Selv var jeg forleden forbi for første gang. Her noterede jeg, at det også er muligt at købe øl fra blandt andet Midtfyns Bryghus og Hornbeer, og da der p.t. er hvedeøls-tema på bloggen, tog jeg én af hver af disse fra de to bryggerier med hjem. De er nu blevet smagt!

Midtfyns Wit er en belgisk inspireret øl, og hører til i den mere krydrede ende af skalaen. De 6,2%, som øllen holder, giver den lidt mere fyldighed end de mere traditionelle hvedeøl. Jeg var dog ikke voldsomt imponeret, og savnede blandt andet lidt mere friskhed i øllen. Men igen en øl, der vil stå godt til frokostbordet og ganske givet også som velkomstdrink på en lun sommerdag.

Dark Wheat er Hornbeers bud på en mørk hvedeøl, inspireret af den tyske Dunkelweisse. Jeg synes, at Hornbeer slipper rimeligt godt af sted med øllen, om end jeg igen savner lidt mere friskhed. Den holder 5,2% og har en fin, krydret eftersmag. 

Skål!

Ingen kommentarer: