lørdag den 24. maj 2014

Ølfestival 2014

I disse dage løber endnu en ølfestival af stabelen, nemlig Danske Ølentusiasters traditionsrige i København, nærmere bestemt TAP1 på den gamle Carlsberggrund.

Fraset 2008 har jeg været af sted alle årene siden 2004, og 2014 blev ingen undtagelse. Ølfestivalen er et slaraffenland for ølnydere - hvad enten du er ølnørd eller "blot" almindelig nysgerrig - for der er noget for enhver smag. Både i øltype, procenter, smagsnuancer, eksperimenterende eller mere mainstream og så videre. Det betyder også, at du får mulighed for at gå på opdagelse i de mange spændende - især danske - bryggerier, lære øllets verden bedre at kende og slet og ret at få en god oplevelse sammen med ligesindede.

De senere år har vi - Kenn, Peter, Lotte og jeg - valgt at tage af sted om torsdagen, og igen i år viste det sig at være et glimrende valg, hvor der var god plads ved standene, til at komme rundt og tid til at tale med bryggerne.

Men alligevel var TAP1 pænt besøgt og stemningen var hurtigt oppe i de højere luftlag. Men det skortede heller ikke på muligheden for at smage øl i den absolut bedste ende. Ligesom tidligere år, var de helt store smageoplevelser hos Amager Bryghus, Flying Couch og især min egen favorit, Det lille bryggeri, mens det nye, fynske bryggeri, Munkebo, også viste sig at være et spændende bekendtskab.

Aftenens størst clou viste sig dog at være fra Carlsberg! Foruden deres vanlige udvalg, havde de blandt andet Mermaid Porter med. Den er brygget i en begrænset mængde, og den udgave, de havde med, var lagret på egetræ, brygget med østers og holdte 11,2%. En fremragende øl, der havde en meget fin balance og smagte ingenlunde af de mange procenter.

Igen i år valgte jeg at gå efter øl, jeg ikke havde smagt før, og hos de bryggerier, jeg havde en idé om ville præstere fra den bedste hylde. Hovedparten af de øl, jeg smagte, var i den meget tunge ende, som imperial stout og dobbelt IPA, der begge så absolut er mine favoritter.

I den 5½ time, vi var der, fik jeg smagt mig gennem 28 forskellige øl, og skal jeg opsummere min top-6 vil den se således ud - i uprioriteret rækkefølge:


  • Mermaid Porter - Carlsberg. En Oak-barrel aged porter på 11,2%
  • 400 Rom Edition - Det lille bryggeri. En Imperial stout på 10,2%
  • Dark matter coffee - Flying Couch. En Imperial stout på 9%
  • Rollo - Nordic Brewing Co. En Double IPA på 9%
  • Sleipner - Munkebo. En Imperial IPA på 9,4%
  • Ales In Wineyland - All In Brewing/Beerbliotek. En Strong Ale på 9,5%
Vedrørende selve ølfestivalen, skal Danske Ølentusiaster have stor ros for hele tiden at forbedre den og sætte nogle fantastiske rammer, men et område, festivalen kunne fokusere lidt mere på, er god skik for standene. Mange af standene er rigtig gode og kundevenlige, men ved flere kunne du opleve, at du dårligt nok fik de 10 cl, du havde betalt for med din polet og at øllet blev skænket håbløst dårligt op

Mange tak til Danske Ølentusiaster for et godt arrangement. Mange tak til bryggerierne for meget godt øl. Mange tak til Peter, Lotte, Marie og Kenn for rigtigt godt selskab.

Skål!

Ingen kommentarer: