torsdag den 10. april 2014

En mini-ferie i Stockholm

Kongeslottet og Riksdagen i dis og støvregn
Jeg har de senere år haft et stort ønske om at opleve Stockholm - når der ses bort fra arbejdsrejserne dertil! Og i denne uge lykkedes det endelig, hvor det magede sig sådan, at jeg efter mandagens ledermøde i byen, kunne smide to fridage ind.

Det fortrød jeg ikke, for de i forvejen høje forventninger blev indfriet til fulde. Desværre var vejret ikke med mig, hvor den stod på tåge og dis. Det hindrede dog mig ikke i at vandre byen tynd og nu har jeg en 'undskyldning' til at tage af sted en anden gang - for den skal da også opleves i godt vejr!

Jeg indlogerede mig på Hotel Kung Carl, der er et skønt og centralt beliggende hotel, og hvor stilen, både for så vidt angår indretning og bespisning, er i mormor-genren.


Tirsdag stod den så på byvandring på raske fjed, hvor der blev sat hak ved Stureplan, Dramaten, den smukke Kungträdgården, hvor kirsebærtræerne var tæt på at springe ud, Riksdagen, Rosenbad, Riddarholmen, kongeslottet, Stortorget, hvor der denne gang ikke var noget stockholmsk blodbad og så videre. Og undervejs kunne byens små og hyggelige gader, de mange torve og Mäleren, der deler byen, nydes i fulde drag.

Onsdag var så museumsdag. Målene var Vasa-museet og især Abba-museet, der begge ligger på Djurgården. Trods regnvejr valgte jeg at tage de 2 km. dertil på gåben, så esplanaden langs én af byens mange havne kunne nydes.


Foyeren på Abba-museet
Første stop var Abba-museet. Jeg var der, da de åbnede og slap derfor for lange køer. Dagens publikum var en blanding af yngre og ældre mennesker, svenskere og udlændinge, hvilket også siger noget om bandets brede appel. Du følger en fast rute gennem museet, hvor du ledes gennem deres glorværdige historie. Overalt var der billeder, udklip, historier med videre, og du blev naturligvis ledsaget af deres herlige hits. Museet er meget interaktivt, hvor du kan stå på scenen sammen med dem, lave musikvideo og indspille en sang. Alt dette sprang dog over!

Men det var djævelsk spændende at opleve deres studie, enorme samling af guldplader, læse historien om dem og slet og ret bare være der - og blive sendt tilbage til min barndom. Og ikke mindst genoplive min stormende forelskelse i Agnetha Fältskog. Jeg mødte hende dog ikke.....

Herefter stod den på Vasa-museet, og det var en stor oplevelse at opleve skibet og lære om dets historie. Centrum var naturligvis det enorme fartøj, og de forskellige etager var så emneopdelt - forliset, bjærgningen af det, hvordan man levede på skibet 'dengang' med videre. En rigtig god oplevelse.

Generelt var Djurgården en spændende oplevelse og næste gang vil jeg også besøge Skansen og ikke mindst Astrid Lindgren-land, Junibacken.


Hele turen blev undervejs krydret med besøg på byens spændende ølsteder. Det skriver jeg om i mit næste blogindlæg!

Ingen kommentarer: