mandag den 2. december 2013

En tur i Tønden

Et udsnit af indkøbet
Trods den måske lidt for billedlige overskrift, er det korrekt, at jeg i fredags var en tur i Tønden - der dog i dette tilfælde er en øl-pusher i Haslev.

Og til trods for, at butikken har nogle år på bagen og kun ligger 15-20 minutters kørsel fra min bopæl, var det mit første besøg - men absolut ikke det sidste.

Forinden besøget havde jeg orienteret mig lidt på deres hjemmeside. Den gav et godt overblik over, hvad de havde at byde på. Øllet er inddelt landevis, og efterfølgende underopdelt i bryggerier og øltyper. Og med tilhørende beskrivelse til de fleste af øllene. Det er samtidigt muligt at bestille via hjemmesiden, og så enten med forsendelse eller afhentning. 

Udvalget er ganske imponerende, men også i den brede ende af specialøl-skalaen. Blandt de danske bryggerier, dominerer blandt andet Hornbeer, Amager Bryghus og Midtfyns Bryghus, ligesom Tønden kan byde på mange af de mere kendte bryggerier fra Belgien og Tyskland. Det betyder også, at butikken har noget for enhver smag - hvad enten du er en nysgerrig nybegynder eller garvet ølentusiast. Prisniveauet er også ganske rimeligt, og ligger i samme leje, som hos sammenlignelige ølpushere på nettet og i København.

Mens jeg klikkede rundt på siden, kunne jeg notere, at de også har et meget stort udvalg i vin, hedvine og spiritus, ligesom butikken også har kaffe, chokolade og diverse delikatesser på hylderne.

Så indtrykket inden ankomsten var ganske godt, og det blev bekræftet, da jeg trådte ind i butikslokalet. Meget velindrettet, overskueligt og let tilgængeligt. Det samme med øludvalget, der prægede de bageste vægge, og som var, i lighed med hjemmesiden, inderettet efter land og bryggeri. Og alle øllene var lette at komme til. Jeg koncentrerede mig kun om øllet, men kunne notere, at ovenstående også gjaldt for butikkens øvrige og i øvrigt imponerende udvalg. 

Betjeningen var også i top. Der blev taget tid til at tale om øllet, spørge ind til, hvad jeg kiggede efter med videre. Jeg havde hjemmefra besluttet, hvad jeg skulle købe, men uden den gode betjening havde jeg eksempelvis ikke opdaget, at de havde en færøsk udgave af den mere end glimrende Limfjordsporter stående - den røg naturligvis med hjem i kassen!

Ellers koncentrerede indkøbet sig primært om juleøl fra Amager Bryghus, i form af Vinter IPA, Vinterporter, Julebryg og Secret Santa, samt lidt fra Midtfyns Bryghus og nogle engelske juleøl.

Hvorom alting er, er Tønden hermed anbefalet. Og find den lige her:

Jernbanegade 36
4690 Haslev
http://www.toenden.dk/show.asp?Katid=1

Ingen kommentarer: