onsdag den 20. november 2013

Top-10 over Shu-bi-dua

Det danske band, Shu-bi-dua, fylder i disse dage 40 år, og af orkestret bliver det markeret med udgivelsen af et dobbeltalbum, indholdende deres 40 største hits. Og der er nok at tage af, al den stund, at de gennem deres karriere har udgivet 18 studiealbums - det seneste i 2005 - om end kvaliteten siden Shubidua 13 fra 1992 har været mere end støt nedadgående.

For mit eget vedkommende, er Shu-bi-dua det første band, jeg begyndte at samle på. Først på kassettebånd - 78'eren får jeg i julegave i netop julen 1978! - og da jeg i 1982 langt om længe får en pladespiller, bliver det naturligvis på LP, ligesom de udgivelser, jeg har på kassettebånd bliver udskiftet med vinyludgaverne.

Koncerter bliver det også til, hvor jeg første gang oplever dem i 1980/1981 i Haslev-Hallen, og igen to år senere samme sted. Jeg husker, at begge gange var store oplevelser, med forsangeren Michael Bundesen, som midtpunktet på scenen - ikke kun fordi, at han nu en gang var forsangeren, men også fordi, at han forstod at skabe nærvær og en tæt forbindelse med publikum, og bandt sangene sammen med underholdende historier og glimt i øjet. Og det hele blev bakket op af et meget velspillende band.

Sidenhen har jeg vel oplevet dem en 8-10 gange - til byfester, festivaler med videre - og hver gang har det været med samme oplevelse af et band, der forstod at skabe kontakt til publikum og levere varen i form af en gevaldig fest og fantastisk oplevelse for publikum. Og efterlod indtrykket af, at de virkelig nød at stå på scenen og aflevere deres mange, mange hits.

De senere år har der desværre været meget stille omkring bandet - især som følge af Michael Bundesens blodprop i hjernen for nogle år siden. Vi kommer næppe til at opleve dem igen i plade- eller koncertmæssig sammenhæng, men minderne om dem vil altid leve videre. Især fordi, at der er tale om et orkester, der om nogen har leveret soundtracket til barndommen og ungdommen for mangt en dansker på +40 år.

Nå, men jubilæet er også en god anledning til at lave en top-10 over deres bedste sange. Det er nærmest en umulig mission, for de har virkeligt lavet mange gode sange. Men jeg gør forsøget, og det med de sange, jeg fortsat kan lide den dag i dag - det album, sangen stammer fra, står en parentes:
  1. Bageren og servitricen (#3)
  2. Minus til plus (#7)
  3. Sommergryder (#4)
  4. Greven ud af luften (78'eren)
  5. Vuggevisen (#6)
  6. Knald i låget (#3)
  7. Den grønne (#8)
  8. Askepot (#9)
  9. Hvalborg (#3)
  10. Vil du med mig (#10)
Shu-bi-dua, 1000 tak for musikken og oplevelserne. Og ikke mindst et STORT tillykke med jubilæet.

Jeg runder af med den, i min optik, bedste sang med orkestret:



1 kommentar:

Anonym sagde ...

Meget god liste. Helt rigtigt!