søndag den 3. november 2013

En bogpræsentation

For lidt mere end et år siden skrev jeg dette indlæg om nogle af Ringsteds pladebutikker. Kort efter bliver jeg kontaktet af lederen af Ringsted Museum & Arkiv. Hun havde læst min blog og spurgte, om jeg kunne være interesseret i at skrive en artikel til den lokalhistoriske årbog, RINGSTEDbogen, om netop byens pladebutikker.

Det tyggede jeg lidt på og besluttede mig for at sige ja. Og begyndte herefter at omskrive bloggen til en egentlig artikel. Den blev afleveret i maj måned og i begyndelsen af juli var jeg så forbi arkivet for at finde billeder til artiklen. Jeg fandt tre - et fra henholdsvis Lydbølgen, Nyholm-Olesen og Music Box. Det fra Lydbølgen blev dog udskiftet med et, Lis Finnemann havde liggende - hun kendte hende, der havde Lydbølgen.

Og i fredags kom det færdige resultat så på gaden og det i form af et pressemøde i Byrådssalen på Ringsted Rådhus. Salen var pakket til sidste plads - primært af den ældre generation, og trods min fremskredne alder, trak jeg aldersgennemsnittet marginalt ned! Borgmesteren lagde for med at takke redaktionsgruppen for bogen og deres arbejde, og pegede på, at bogen var et vigtigt bidrag til kommunens historie.

Herefter tog Poul Otto Nielsen fra redaktionsgruppen over og gennemgik kort hver artikel i bogen. Foruden min kan man læse om politikeren C. Th. Zahle, Hubertushusets historie, erindringer fra en tidligere fodboldformand i Ringsted Idrætsforening, den gamle Volvo-forhandler, Stakhavegården og så videre. Så en meget bred vifte over mere end 150 sider, og de første kig i bogen vidner om nogle aldeles velskrevne og spændende artikler. Efter gennemgangen blev de enkelte forfattere præsenteret og vi fik overrakt vores eget eksemplar. 

Det er 10. gang, at bogen udkommer, så udgivelsen bliver suppleret med bogen "Ringsted før og nu", der rummer et væld af billeder fra kommunen gennem tidens løb. På pressemødet fik vi en smagsprøve på disse. Det var sjovt at se de mange gamle billeder fra kommunen.

Arrangementet blev rundet af med et indlæg af Ejner Thaysen, der var initiativtageren til bogen. Han fortalte om baggrunden, de indledende øvelser, arbejdet med den første bog og så videre. Det var interessant at få et kig ind bag kulisserne.

Herefter var der lidt "vådt og tørt" i kommunens kantine, men jeg valgte i stedet at smutte til julebryglancering på Det lille bryggeri i Bringstrup.

Men alt i alt en spændende dag, og personligt har det været et spændende arbejde, og det skal ikke udelukkes, at jeg en dag finder på at byde ind med en artikel eller to mere.

Begge bøger kan i øvrigt købes hos Ringsted Arkiv, Ringsted Museum, Ringsted Bibliotek og Bog & Idé, Ringsted - 149.- for RINGSTEDbogen og 250.- for Ringsted før og nu. Oplagte julegaveideer!

Ingen kommentarer: