onsdag den 10. juli 2013

Indkøbsseddel til FC København

I går præsenterede FC Købehavn sit første indkøb i form af den svenske forsvarsveteran, Oluf Mellberg. Og fra klubbens side fik den ikke for lidt på tangenterne, hvor alle medier blev taget i brug for at fortælle om dette store kup og der blev skrevet side op og side ned om hans rutine, meritter, lederegenskaber og så videre. Personligt finder jeg nu købet mest løjerligt. Forsvaret var godt sidste år, men manglede måske mere bredde. Her havde jeg dog foretrukket en ung, med fremtiden foran sig frem for Grauballemanden.

Men OK, jeg har før taget fejl, og tiden må vise, om Mellberg bliver et godt køb, men set i lyset af de senere års noget uheldige køb fra FCK's side, forbeholder jeg mig retten til at være skeptisk!

Men selvfølgelig skal der ske noget på indkøbssiden. Kometen Andreas Cornelius er væk. Det samme er Martin Vingaard, der af uforklarlige årsager røg ud i kulden, da Jacobs overtog trænerposten. Samtidig ruster mesterskabsrivalerne fra FC Nordsjælland gevaldigt op, ligesom foråret i meget tydelig grad understregede, at der er plads til forbedring i FCK. Også med den kommende Champions League in mente.

Så som den mandagstræner, jeg nu en gang er, er her min indkøbsseddel til FC København:

Forsvaret
Mellberg er nu hentet, hvilket gør holdet mindre sårbart overfor skader, karantæner og formnedgange.

Midtbanen
Her skriger holdet efterhånden efter en central midtbanespiller med store lederegenskaber. TK, Claudemir og Delaney har endnu ikke vist, at de er i stand til at fylde den rolle ud. Det må være den næst højeste prioritet for den sportslige ledelse. Desuden bør der snarest finde en afløser for Bolanos, hvis formkurve har været støt nedadgående det seneste år, og skal der tjenes en skilling på ham, bør han skibes af sted nu - eller senest til vinter

Angrebet
Sidste års topscorer, Andreas Cornelius, er væk, og i den nuværende trup findes der ingen oplagte afløsere. Men det tænkte mange også, da Dame N'Doye sidste år blev solgt! I øvrigt stor ros til FCK-ledelsen for godt købmandsskab i forbindelse med salget af Cornelius. Men - angriberposten må være klubbens højeste prioritet. Vetokele viste ikke meget sidste år og Santin ligner nu på 3. år en færdig mand. De tilbagevendte Mos og Diouf har jeg heller ikke meget fidus til.

Hvem indkøbene så bør være, er - for mit vedkommende - straks mere usikkert. En mulighed er dog også, at flere af de unge talenter bliver en del af truppen, men Jacobs viste sidste år en meget lille tilbøjelighed til at rotere i truppen, og rotation er jo ofte den bedste mulighed for at få unge spillere etableret og integreret på holdet.

Personligt håber jeg, at der ikke kommer flere udlændinge til holdet, da rygraden bør være dansk. Et dansk mesterhold skal være trækplaster for danske spillere. Men for at trække en kæphest af stalden, burde den tidligere Aab'er Thomas Enevoldsen være et emne. FCK kunne også være en oplagt mulighed for Thomas Kahlenberg til at få gang i sin karriere igen, men et sådan skifte er næppe oplagt for den tidligere Brøndby-mand! Peter Løvenkrands, Christian Poulsen og Nicklas Bendter anser jeg som udelukkede.

Nå, men spekulationerne kan fortsætte i det uendelige og når alt kommer til alt, er klubbens sportslige ledelse jo nok klogere end "os" mandagstrænere! Dog føler jeg en smule bekymring over den defensive tilgang, klubben hidtil har haft til den kommende sæson, hvor den taler om, at mesterskabet har den absolutte førsteprioritet. Men 4-6 snittere i Champions League og en pauver pointhøst gavner hverken FCK eller dansk fodbold - hverken på kort eller lang sigt.

FORZA FCK!

Ingen kommentarer: