onsdag den 13. marts 2013

Til ølsmagning med Torben Mathews

Aftenens smageliste, og
med et herligt citat
For nogle måneder siden meldte jeg mig ind i det øllaug, der er på min arbejdsplads. Jeg var ellers gået udenom en del gange, da jeg i forvejen gik til arrangementer i den ølklub, jeg har med nogle tidligere kolleger fra Post Danmark samt i regi af Danske Ølentusiaster.

Nå, men deres arrangementer så efterhånden mere og mere spændende ud, så jeg valgte alligevel at hoppe på. Og tirsdag aften var jeg så til endnu et arrangement i øllauget. Denne gang med Torben Mathews, der er én af pionererne i den ølbølge, der skyllede ind over landet i begyndelsen af nullerne.

Mathews er mest kendt for sit værtshus i Kolding - med det for en Manchester United-fan forfærdelige navn, You'll never walk alone - der fører et væld af forskellige øl, hvoraf en stor del er egen import - med vægten lagt især på engelske øl. Jeg har kun besøgt værtshuset én gang, men det var inden, at jeg vidste, at der fandtes andre øltyper end pilsnere.

Udover værtshuset, er Matthews også en ivrig ølskribent og altså en flittig foredragsholder. Og efter at have oplevet ham på de skrå brædder i en tre timers tid, forstår jeg godt, hvorfor han er en efterspurgt foredragsholder. Sjældent har jeg været så godt underholdt - det var ølsmagning og stand-up på samme tid, hvor historier, anekdoter og vittigheder blev viklet ind i hinanden, og det så tårerne gled ned af kinderne. Det naturligvis krydret med smagning af fremragende øl - alle af egen import og ingen blandt de mere end 50 gæster havde vist smagt nogle af øllene før.

Som et ekstra plus, havde Mathews en jordfræsertilgang til øllet, hvorfor vi slap for evindeligt nørderi om smagsnoter i øllen og lignende, men fik via sin egen finurlige fortællemøde viklet en masse historier ind om den øl, vi nu smagte og altså dejligt befriet for selvhøjtideligheden.


Aftenens favorit
Som det fremgår af ovenstående smageliste, kom vi gennem otte øl - og det otte meget forskellige, fra det svært humlede til det meget søde. Mine egne favoritter var den polske Imperium Atakuje - ja, de kan også lave god øl i Polen og Mathews forudsigelse var, at landet snart bliver ramt af samme ølbølge, der ramte Danmark for en 10 år siden - samt den engelske Wild Boar.

Men alt i alt en fremragende ølaften, og skal man planlægge en ølsmagning, kan jeg kun anbefale Mathews på det varmeste. Og personligt ved jeg, at jeg snart må lægge vejen forbi pubben i Kolding. Den er helt sikkert et besøg værd.

Tak til Torben Mathews for en herlig aften. Tak til Nordea Øllaug for at gøre det muligt.

Ingen kommentarer: