søndag den 24. februar 2013

Mine bedste sange fra 70'erne

Jeg er nu kommet i den alder, hvor jeg ikke kan huske, hvad der skete for fire dage dage, men snildt kan huske, hvad der skete for fyrre år siden....! Som en konsekvens heraf, har jeg fået en tendens til, at når jeg leder efter musik på Youtube, så er det efter musik, jeg lyttede til i 70'erne.

Et årti, der begynder, da jeg er 1½ år gammel, så perioden er nok snarere fra midten af årtiet, hvor min søster, der er 4½ år ældre end mig, for alvor kaster sig over tidens hits. Og særligt på drengebandet Bay City Rollers, men også David Essex, David Cassidy, Donny Osmond, Bee Gees, Suzi Quatro, Mabel, Abba, Gasolin med videre. 
Så det blev også den musik, snothvalpen af en lillebror lyttede til, når han hang ud på søsterens spændende værelse. Og som blev min egen yndlingsmusik - med tilføjelse af Shubidua, Sweet og Electric Light Orchestra.

Musikken lærte vi at kende via Vi unge og et andet dansk musikblad, jeg ikke kan huske navnet på, Hej P3 i radioen og musikshows på tysk tv. Og blev efterfølgende spillet lystigt på min kassettebåndoptager, mens jeg svingede hårbørsten eller den træguitar, min far lavede til mig.

På det tidspunkt har vi sommerhus i Dronningmølle, men i bilen er der ikke kassettebåndoptager - det var før, at der overhovedet var tænkt på cd'er, MP3 og lignende - så for at få tiden til at gå - og for at abstrahere fra forældrenes evindelige pulsen på cigar og cigaretter - sad min søster og jeg på bagsædet og skrålede sange med Bamses Venner, Gilbert O'Sullivan, Gasolin og Abba. Og da Mabel tordner frem i slutningen af årtiet, skal vi på vejen til sommerhuset, på min søsters forlangende, køre gennem Stenløse, hvor bandet boede på det tidspunkt.

Når jeg i dag lytter til noget af musikken fra den gang, er det mig næsten en gåde, at de kunne blive hits og var ørehængere, mens andre fortsat hænger ved - og et eller andet sted fortsat holder. Så når man har hang til lister, kunne en top-20 over de sange, jeg kan huske, at jeg lyttede til i 70'erne, være meget passende. Sange, der har bidt sig fast og/eller som jeg lyttede absolut mest til den gang. 

Skulle jeg lave en top-20 over perioden, lyttet med dagens mere eller mindre tvivlsomme musiksmag, ville listen tage sig meget anderledes ud, men det er en helt anden historie.

Men her er den, i uprioriteret rækkefølge, og med links til Youtube. Vær forberedt på et nostalgisk ridt....
  1. Suzi Quatro - The wild one
  2. Electric Light Orchestra - Confusion
  3. Bee Gees - Too much heaven
  4. Sweet - Ballroom Blitz
  5. Bay City Rollers - Bye bye baby
  6. Mabel - Boom, boom
  7. Abba - Mamma mia
  8. Carpenters - Yesterday once more
  9. Gilbert O' Sullivan - I Don't Love You But I Think I Like You
  10. Terry Jacks - Seasons in the sun
  11. Shubidua - Hvalborg
  12. Gasolin - Strengelegen
  13. Brotherhood of Man - Save Your Kisses for Me
  14. Bamses Venner - Vimmersvej
  15. Harbo - Moviestar
  16. Boney M - Daddy Cool 
  17. Bay City Rollers - Dedication
  18. Bee Gees - Tragedy
  19. Abba - SOS
  20. Grease - Summer nights

2 kommentarer:

Søren Nielsen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Det blad, som du ikke kan huske navnet på, hed Go. kh. Thomsen (Lidt ældre i halvfjerdserne (men ikke nu))