lørdag den 12. januar 2013

Nyt fra musikalske favoritter

Allerede nu synes 2013 at blive endnu et fint musikår, hvor flere af mine favoritter har smidt nye sange på gaden - primært som forløbere for kommende albums.

Men allerede på årets sidste dag i 2012, smed verdens bedste band, svenske Kent, ud af ingenting en ny sang på gaden. En sang, hvis indtægter går til et velgørende formål. Sangen er klassisk Kent, når de er absolut bedst.

Og vi skulle ikke mange dage ind i 2013 før, at danske Peter Sommer havde en ny sang på gaden, som forløber til det album, der udkommer senere på foråret. Dermed bryder han 4 års solo-pause, hvor han i mellemtiden har nydt fortjent stor succes med De eneste to. Lyden på den nye sang er blevet mere elektronisk end hvad vi har været vante til fra Sommers side, men efter et par gennemlytninger, synes jeg, at dette klæder Sommer. Det tegner lovende for albummet og for den koncert, jeg skal oplevede med ham 6. marts i Lille Vega.

I begyndelsen af denne uge vendte Suede så tilbage til den musikalske grønsvær. Og igen med en forløber til det kommende comeback-album, Bloodsports, der udkommer til marts. De mere end ti års pause klæder bandet, og den nye single er huse høje end rædslerne fra bandets seneste albums, Head Music og A new morning. Klassisk Suede, hvor Brett Andersons stemme står knivskarpt i lydbilledet.

Endelig smed engelske Dido i går en ny single på gaden, og igen kan ordet klassisk tages ned fra hylden. Nummeret ligger tæt op af hendes tre tidligere albums, men hvorfor også ændre en formel, der virker - og giver mening. En lille popperle og jeg glæder mig endnu mere til hendes kommende album.

Det er i øvrigt ikke forbigået min opmærksomhed, at David Bowie i denne uge smed en ny single på gaden, og det sammen med nyheden om, at der snart venter et nyt album. Men da Bowie aldrig været en favorit her på matriklen, var det ikke en nyhed, der kunne mig meget op. Men det er min fejl, for ved at gå udenom Bowie, går jeg ganske givet glip af megen god musik!

Nå, men nedenfor kan de fire nævnte sange lyttes og eventuelt nydes:








1 kommentar:

Anonym sagde ...

En lille rettelse, hvis jeg altså læser dig korrekt. Du skriver "jødernes flugt til Sverige, da tyskerne tog Politiet i 1944"
Jødeaktionen begyndte allerede i oktober 1943 og har intet at gøre med, at tyskerne helt korrekt tog politiet i 1944. :-)