torsdag den 17. januar 2013

Gode bogoplevelser

Bogåret 2013 er her på matriklen begyndt med et par meget fine oplevelser, nemlig Helle Stangerups Skæbegalleriet og Jussi Adler-Olsens Marco Effektten. Og dem skriver jeg lidt om lige her.

Skæbnegalleriet
For cirka 20 år siden gennemheglede jeg med stor fornøjelse Helle Stangerups tre historiske romaner, Christine, Spardame og Sankt Markus nat, der alle handlede om stærke og indflydelsesrige kvinder fra 15-1600-tallets Danmark.

I 2006 udgiver hun så endnu en historisk roman, Skæbnegalleriet. Den henter jeg kort efter via Gyldendals Bogklub, men nåede kun til mine boghylder, hvor den så stod og gloede på mig. Men kort før jul får jeg så taget hul på den, hvilket jeg var glad for. En medrivende, spændende og velskrevet roman om tiden omkring den engelske konge Henrik den VIII, og om London på den tid. Virkelige hændelser vikles ind i fiktionen, hvor omdrejningspunkterne er hofmaleren Hans Holbein og rigets mægtigste mand, Thomas Cromwell. Og undervejs blev min Wikipedia-APP på min iPhone benyttet ganske ofte, hvor jeg lige skulle læse mere om de historiske personer.

Helle Stangerup skriver, så du bliver suget ind i historien og skaber dine egne billeder, dine egne historier. Den er ikke på højde med de tre førnævnte romaner, men mindre kan også gøre det.

Læs eventuelt anmeldelsen på Litteratursiden.

Marco Effekten
Som jeg skriver her, fik jeg sidste år høvlet mig gennem Jussi Adler-Olsens fire første bind i serien om Afdeling Q. Og kort før julen 2012 udkom bind fem 5 så, Marco Effekten.

Det var længe ventet og straks i de nye år, landede det også her på matriklen - og er nu blevet gennemheglet. Der er tale om én af de bøger, du bare ikke kan slippe igen, men skal lige have det næste kapitel med - og pludselig er nattesøvnen blevet ganske kraftigt forkortet.

Der er i min optik tale om den måske hidtil bedste i Q-serien, hvilket ikke siger så lidt. Spændende, medrivende og satans godt skrevet. Historierne og skæbnerne vikles ind i hinanden, og i det ene øjeblik gyser du, det næste skraldgriner du. Mere skal ikke afsløres her!

Læs eventuelt anmeldelsen på Litteratursiden. 

Og jeg ser i den grad allerede frem til sjette bind i serien - vi er vist blevet lovet i alt otte, så den gode Jussi Adler har bare at komme i gang! I øvrigt har filmatiseringen af bind I, Kvinden i buret, premiere til efterår, og den glæder jeg mig også usigeligt meget til.

Men for nu er jeg gået i gang med Abba-yndlingen Agnetha Fältskog's selvbiografi, Som jeg er!

Ingen kommentarer: