søndag den 2. december 2012

Julehygge i det lille hjem

Jeg har her på bloggen flere gange skrevet om julen, blandt andet dette om, hvorfor jeg holder af julen. Og det tænkte jeg igen på, da jeg forleden julepyntede mit lille hjem. En øvelse, der efterhånden har rutinens faste præg, da langt de fleste ting efterhånden har fået deres faste plads.

Jeg har ikke meget julepynt, men heller ikke meget lidt. Det er vist det, man kan kalde for det "normale", og her er der nisser og julemænd i flere størrelser og afskygninger, hjemmelavede (dog ikke af mig selv!) eller købte. Der er lys i vinduerne, engle og glaskugler. Men der ikke ikke (længere) kravlenisser, musetrapper, juleuro eller vatlandskaber.

Juletræ bliver der heller ikke i år noget af - mest ud fra betragtningen om, at katten ganske givet vil splitte det ad, et nano-sekund efter, at det er blevet pyntet!

Men jeg synes, at det er hyggeligt at pynte op og efterfølgende gå rundt eller sidde at nyde det. Det bringer julestemningen endnu mere frem og jeg er en jule-romantiker. Mine yndlingsting er i øvrigt nogle figurer fra Trip-Trap og så et "juletræ" med lys i. Udenfor er der også pyntet lidt op - med et "plastiktræ" med lysdioder. Det skaber også en god hygge i indkørslen.


Forude venter så gode uger med brunkager, gløgg, juleindkøb, julekalendere, julemad, juleøl, julekort og hvad der nu ellers hører julen til. Og som der skrives i Peters jul, glæder jeg mig også i denne tid.

Og mens, at der blev pyntet op "nynnede" og lyttede jeg til julesange. Der er gennem årene kommet mange julealbums og sange om julen. Jeg er (også?) her af den gamle skole, og kan bedst lide de traditionalle julesange og især julens salmer og sange fra diverse julekalendere. Et julealbum vender jeg dog hele tiden tilbage til, og det er Phil Spectors A Christmas gift for you fra 1963, hvor blandt andet Ronettes og Crystals bidrager. Og her er et par sange fra netop dem:


Ingen kommentarer: