lørdag den 3. november 2012

Love Shop og Skandinavisk Lyst

Love Shop har et nyt album på gaden, Skandinavisk Lyst, og modtagelsen af det har været  - og fuldt fortjent! - endog meget positiv. Læs blandt andet Lydtapets anmeldelse, der i øvrigt så ligger meget tæt op af min egen oplevelse af albummet.

Bandet har aldrig helt hørt til blandt mine absolutte topfavoritter - på den danske hjemmebane, har jeg hældt mere til deres samtidige som Olesen-Olesen og Nikolaj Nørlund - men deres albums har stort set altid begejstret mig meget.

Kendetegnet ved dem alle har været langtidsholdbarhed og de har de seneste mange år leveret et utal af ny-evergreens som blandt andet Love goes on forever, Copenhagen dreaming, En nat bliver det sommer, Alle har en drøm at befri, Fremmedlegionær og så videre, og så videre. Og den skabelon, deres sange er skåret efter er Jens Unmacks karakteristiske stemme, der bliver bakket op af først Hilmer Hassigs og sidenhen Mikkel Damgaards sans for den gode popsang - hvad enten der tale om sange, der griber efter himlen eller hjertet, det storladne eller det stille.

Det gør sig også gældende på Skandinavisk Lyst - naturligvis. Og der er tale om et album, der meget let kan gå hen at blive min absolutte favorit med bandet. Et meget homogent og varieret album, hvor to højdepunkter blandt mange er Kvælertag, der er den store popsang, man har ventet på i mange år, og så Sang fra verdens ende, hvorpå Jens Unmack synger bedre end nogensinde, og det siger ikke så lidt.

Eneste minus ved udgivelsen er, at kalenderen for den efterfølgende turné desværre ikke matcher min kalender. Men måske de tager en runde til i 2013 eller at Roskilde kræser for publikum  og smider dem endnu en gang på plakaten.

Men Love Shop, tak som bare fanden for et meget, meget fint album!

Ingen kommentarer: