tirsdag den 16. oktober 2012

Efterårsferie

Det er uge 42 og dermed tiden for efterårsferie - eller kartoffelferie, som den jo retteligen hedder - for især familier med skolesøgende børn eller for folk, der er beskæftiget i uddannelsessektoren. Her på matriklen dyrkes den dog ikke, al den stund, at jeg ikke har børn endsige er ansat i uddannelsessektoren.

Men heller ikke da var jeg barn, blev efterårsferien dyrket så vanvittigt meget. Jeg husker i hvert fald ikke, at mine forældre tog ferie i uge 42. Mor-Birthe arbejdede på deltid, så hun havde 1-2 ugentlige fridage og det var vist det. Og far-Knud passede sit driftslederjob på Tråden og efterfølgende sin cykelforretning.

Men der var dog visse traditioner. I dén uge var min mormor altid på ferie hos os, og én af de faste traditioner var turen til Gisselfeld Slot. Her gik turen blandt andet gennem parken, forbi slottet og gennem Paradehuset/Orangeriet, hvor der var alskens blomster og planter, samt en fugl, hvis art jeg ikke længere husker, som kunne "tale". Parken og omgivelserne blev nydt i fulde drag og undervejs samlede min søster og jeg kastanjer, så vi kunne lave kastanjefigurer, når vi kom hjem. Jeg må dog indrømme, at jeg - bortset fra kastanjerne og fuglen - var mest optaget af, at besøget skulle slutte af i cafeteriet, hvor der vankede pølser eller fiskefilet!

En anden fast tradition var også, at efterårsferien ofte var det tidspunkt, hvor vores sommerhus i Dronningmølle blev lukket ned. Årets sidste weekend deroppe, hvor køleskabet blev tømt og slukket, gasflaskerne koblet fra, el-radiatorer blev skruet ned på et minimum med videre. Og der blev dermed takket af for endnu en omgang gode stunder i sommerhuset.

Nu om dage dyrker jeg, som nævnt, ikke efterårsferien, men det hænder dog, at der holdes nogle fridage omkring uge 42, da der som regel er meget stille på jobbet i den uge. Og så bruges fridagene på at gøre have og cykler vinterklar, og om vind og vejr vil det, klares disse hyggelige sysler i den kommende weekend, hvor jeg holder en forlænget weekend - eller kort efterårsferie, om man vil - fra fredag til søndag. Og undervejs vil tankerne nok glide tilbage på turene til Gisselfeld og sommerhuset.

Fortsat god efterårsferie til dem, der er så heldige at have en sådan.

Ingen kommentarer: