søndag den 10. juni 2012

5 rejsedestinationer

Sommeren er her, og sommer er normalt højsæson for ferierejser. Dog ikke her på matriklen, og det har det ikke været i mange år. Jeg rejser 2-3 gange om året - altså i privat øjemed, for arbejdsmæssigt er jeg efterhånden af sted hver uge - men min sommerferie er helliget Roskilde og så hjemlige gøremål som praktiske ting i hus og have, besøg, ture rundt i det sjællandske med videre.

Og derfor bliver næste udlandstur "først" til september, hvor jeg sammen med resten af Øllogen tager til Oktoberfest i München.

Men - sommeren er en god anledning til at lave en top-5 over mine yndlingsrejsedestinationer/bedste ferier, jeg har været på:
Udsigten fra den lejlighed vi boede i, da vi var i Sorrento
  1. Sorrento ved Amalfi-kysten. Byen ligger ved vandet, og med udsigt til såvel Napoli som Capri. En hyggelig by, med små og hyggelige gader, smuk havnefront og fantastisk mad. I køreafstand derfra ligger blandt andet verdens smukkeste sted, Ravello, vulkanen Vesuv og Pompeji. Jeg var der i forbindelse med mine venner Brian og Sylvias bryllup, og vil meget gerne snart tilbage igen.
  2. London. Jeg har været der 5 gange og alle har været fantastiske oplevelser. Jeg elsker England, med alt, hvad det indbefatter, og i London er der alt. Især Hyde Park, Notting Hill og Soho sætter jeg højt. Mit seneste besøg var i 2009, og i 2013 må og skal jeg derover igen.
  3. Berlin. Jeg har været der 6 gange (hvis studieturen i 1987 til Vestberlin tælles med), og i lighed med London, har alle turene været fantastiske. Igen en by, der rummer det hele, og så er der hele historiens vingesus over byen, og stort set alle seværdigheder er indenfor rimelig gåafstand
  4. New York. Jeg var der i 1989 - på min første storbysferie. Desværre var vi alt for urutinerede til storbyer, så tiden blev sløset en smule bort. Men søndagen i Central Park står fortsat som den største enkeltstående ferieoplevelse, jeg har haft. Fantastisk vejr, mennesker overalt, koncerter, boldspil, teater og så videre i et stort sammensurium. Igen en by, jeg absolut skal tilbage til - og opleve sådan rigtigt!
  5. Skagen. Det skønneste sted i Dannevang, og som to gange har lagt sted for mine ferier. Jeg kunne sidde hver eneste dag på havnen og nyde en kold øl og stegte sild med persillesovs og bare være. Naturen og lyset er helt fantastisk og hele området er balsam for sjælen - men det kræver nok, at man, som jeg, kommer udenfor højsæsonen :).

Ingen kommentarer: