lørdag den 12. maj 2012

Ølfestival 2012

I disse dage holder Danske Ølentusiaster den traditionelle ølfestival i TAP1 på den gamle Carlsberg-grund. Og i lighed med sidste år, troppede jeg op om torsdagen, og det sammen med Ølloge-brødrene Kenn og Peter samt Peters kone, Lotte.

Torsdag viste sig igen at være et glimrende valg, hvor der var god plads ved standene, til at komme rundt og tid til at tale med bryggerne.

Desværre falder årets ølfestival sammen Copenhagen Beer Celebration, der er arrangeret af blandt andet bryggeriet Mikkeller. Det betød, at der i TAP1 manglede en del af de vanlige stande, blandt andet Mikkellers. Et djævelsk sammenfald og man må håbe, at der fremover bliver en bedre koordinering ølfestivalerne imellem.

Også fordi, at Mikkeller er den stand, vi plejer at bruge mest tid ved. Men med dem og andre ude af billedet blev der lejlighed og smage-plads til at prøve andre af. Naturligvis besøgte vi the usuals suspects som Det lille bryggeri, Hornbeer og Amager Bryghus, der alle vanen tro havde øl i den absolut bedste ende. Diverse importører og andre bryghuse blev selvfølgelig også besøgt.

Årets clou var dog det nye mikrobryggeri, Stronzo. Jeg kendte dem kun fra de par varianter, den lokale Føtex har på hylderne samt omtale i medierne. Min forventning var et større mikrobryggeri - måske lidt som Gourmetbryggeriet, mens det fortsat var et selvstændigt bryggeri - og med ganske få og kedelige varianter. Jeg blev klogere, for deres sortiment var meget stort, og i den absolut eksperimenterende ende. Dog ikke lige så ekstreme som Mikkeller og heller ikke lige så spændende og gode som Det lille bryggeri, men absolut i den bedre ende. Og et bryggeri, hvis udvikling jeg glæder mig til at følge og hvis øl jeg vil holde et bedre øje med.

Vedrørende selve ølfestivalen, skal Danske Ølentusiaster have stor ros for hele tiden at forbedre den. I år oplevede vi blandt andet bedre logistik ved madboden, ligesom madudvalget var udvidet en del. Ikke, at det betød noget for os, for en på ølfestival spiser du pølser!

Men alt i alt endnu en fremragende ølfestival, hvor vi fik smagt en masse gode og spændende øl i den 5½ time vi var der, og skal jeg opsummere min top-5 vil den se således ud:

  • Hoppy time 8 fra Det lille bryggeri. En IPA på 8,5%
  • Cash Cow fra Stronzo. En Imperial lager stout på 11%
  • Chokolade chili porter fra Det lille bryggeri. En porter på 5,8% og chilien kan fortsat smages
  • The Sinner series lust fra Amager Bryghus. En belgisk strong ale på 9,2%. Sød, men med meget bid i
  • Imperial stout fra Nørrebro Bryghus. 12% og fra 2008. Liggetiden klædte den ganske godt
Bundskraberne var Ugly Duck Belgo fra Ugly Duck og Mareridt fra Djævlebryggeriet. Begge var nogle sure sataner!

Jeg glæder mig allerede til næste år!

Ingen kommentarer: