mandag den 2. maj 2011

Melodi grand prix....

Det er ved at være tid til det internationale melodi grand prix. Eller hvad ved jeg? Det er mange år siden, at jeg har fulgt med, men da jeg var barn og i de første ungdomsår, blev grand prix'et fulgt tæt.

Det danske og internationale grand prix var en festaften i det lille hjem, og der blev stemt, hujet og "sunget" med. Og efter grand prix'et sad man klar med sin båndoptager for at optage de bedste sange, når de blev spillet i Hej P3. Hvis singlen, kassettebåndet eller LP'en derfra da ikke blev hentet hjem hos den lokale pladeforretning, der dengang var Lydbølgen eller Nyholm-Olesen.

3 af mine favoritter gennem tiden fra det internationale grand prix er:


Ret beset er den stadig ret god, og med en smertefuld og mørkrandet tekst - især for en festaften, som grand prix'et var og er.


Carola - med smil, udstråling og glæde


Nu lytter jeg igen til Baccara, og så god var den heller ikke, men den var blandt dem, der faldt først for. Og måske hænger det sammen med, at den efterfølgende blev spillet flittigt til klassefesterne!

Og blandt de danske kan nævnes:


Snapshot leverer en god popsang, med et genkendeligt omkvæd. Og singlen har jeg vist stadig et eller andet sted....


Den dengang ukendte Trine Dyrholm. I mine ører fortsat én tidernes bedste, danske grand prix-bidrag


Miss B. Haven leverede tekst og musik, og så gik det sjældent galt. Og slet ikke, når Aud Wilken lagde stemme til.

Og så helt for sig selv - Gry:


Et elendigt nummer, som tiden ikke har været venlig ved. Men for sæven da, hvor var jeg forelsket i Gry - er det vist stadig.....

Opsummeret er det vist nemmere at finde de bedste end de værste sange, for grand prix'et havde/har sjældent noget bundniveau. Men der var mange fine bidrag, både fra dansk og udenlandsk side.

2 kommentarer:

Jens Keis Kristensen sagde ...

Hvad med Dansevise, det er uden diskussion min favorit, men du tager måske kun sange fra Grand Prix'er, du selv kan huske?

Søren Nielsen sagde ...

Ja, Dansevisen burde nok have været med, men efterrationaliseringen siger, at jeg kun har taget sange med fra grand prix'er, jeg selv kan huske :). Og det vil i udgangspunktet sige post-Mabel