tirsdag den 12. april 2011

Sort Sol...

På lørdag giver Sort Sol, i forbindelse med deres genforeningsturné, koncert i Ringsted. Og undertegnede vil være blandt publikum. Det var dog med et vis forbehold, at jeg købte billet. Dels fordi, den seneste koncert, jeg så med dem, var decideret rædselsfuld. Det var i Store Vega i 2003, hvor bandet lignede det, det netop var - i opløsning. Dels fordi, jeg var noget skeptisk overfor, hvad de kunne levere så mange år efter.

Nå, men lørdag og i hjembyen gjorde udslaget, og i dag glæder jeg mig meget til koncerten. De første anmeldelser fra turneen tegner også lovende. Blandt andet denne fra BT. Rygtet vil desuden vide, at Steen Jørgensen skulle synge bedre end nogensinde, og det siger dæleme ikke så lidt.

Sætlisterne viser, at der bliver gravet godt i bagkataloget, og vi kommer ganske givet til at høre sange, jeg ikke hidtil har hørt live med dem. Og jeg har immervæk oplevet dem en 10-12 gange, toppende med Roskilde i 2001. En majestætisk aften, men jeg var nok også påvirket af, at Neil Young forinden havde leveret en pragtpræstation på Orange, og gik så meget over tid, at Sort Sol nåede at blive kolde. Men det gik altså ikke ud over deres performance. "A Knife for the ladies" vil jeg sætte pris på, at de også spiller i Ringsted.

Apropos bagkataloget, har Sort Sol også netop udsendt et bokssæt, indeholdende alle deres albums samt diverse godter. Jeg har deres albums enkeltvis, men samlergenet i mig gør, at jeg nok ved lejlighed lander bokssættet. Men med-blogger Steffen Baunbæk har her lavet en imponerende gennemgang af, hvordan sættet rent faktisk kunnet have set ud. Og var det tilfældet, havde jeg dæleme ikke tøvet med at hente det hjem til hylder og anlæg.

Og mens jeg venter på, at det bliver lørdag, kan blandt andet denne optagelse nydes i fulde drag:

4 kommentarer:

Jens Keis Kristensen sagde ...

God koncert! De har selv gjort deres til at de i dag er knap så legendariske, som de var en gang; jeg kan vældig godt lide god popmusik, men lige netop Sort Sol har altid været bedst til et spille energisk, sofistikeret rock. Håber at du får en god aften og mon ikke de spiller "A knife...", som med et Morten Olsens'k udtryk VITTERLIGT er et godt nummer.

Søren Nielsen sagde ...

Mange tak. Og spot on med det med poppen og rocken! Men jeg glæder mig - også til "A knife..." :)

Anita sagde ...

Du kan godt glæde dig Søren, hvis de spille bare halvt så godt som de gjorde i skuespilhuset forrige søndag så kan det kun blive fantastisk. De var knivskarpe hele banden også deres unge håndlangere, hvilke også faktisk var god underholdning og gav anledning til et smil (du forstår nok hvad jeg mener ved selvsyn :o) - det var en koncert til top 5 listen! Håber du får en på opleveren og de spiller helt sikkert "A knife..." knus Anita

Martin Petersen sagde ...

Læs koncertanmeldelsen på Soundvenue, den rammer oplevelsen af Sort Sol 2011 ret godt.