lørdag den 23. april 2011

Det begyndte med Tipslørdag

For et par år siden udkom bogen Det begyndte med Tipslørdag, hvor en række mere eller mindre kendte danskere fortæller om deres yndlingshold i det engelske - om holdet, hvor og hvornår fascinationen tog fat og så videre.

Jeg ynder fortsat at bladre og læse i den, og der er en række historier og begivenheder, du kan nikke genkendende til og huske.

Den bedste historie er Jens Unmacks om Liverpool. Men den er også "grusom", for han hævder, at han "langt bedre kan leve med, at folk kan lide Phil Collins, end at de holder med Manchester United". En hård nyser, når man nu en gang er United!

Men bogen kan klart anbefales. Dog mangler jeg historien om Jørgen Herbert, som var kendt for at varme lidt for meget op inden kampene - på den nærliggende pub. Og jeg husker tydeligt den gang, at han sad og kommenterede på to helt andre hold end dem, vi så på skærmen!

Og under læsningen kan man så mindes sine egne tipslørdage. Mange af mine havde klassekammeraten Benny som medvirkende. Kampen blev enten set hos ham eller mig, og ofte skete opvarmningen i form af, at vi selv spillede kampene i vores have eller foran Bennys blok. Hvis vi da ikke sad og tegnede fodboldkampe, læste i Alt om sport eller gloede i vores samlealbums. Diskuteret blev der ikke så meget. Vi var og er begge United. Vi kunne måske lige banke en diskussion op om, hvem der var bedst - Jesper Olsen (Bennys mand) eller Bryan Robson (min). At Robson så var det, siger jo sig selv.....

God læselyst og god kamp - på stadion, down the local eller hjemme i stuen.

Ingen kommentarer: